fbpx 3374857375976349
Zaznacz stronę

Czytanie powinno być ogromną przyjemnością dla rodzica czy opiekuna, a dla dziecka nauką wpływającą na jego rozwój. Dlatego tak ważne jest czytanie pociechą już od urodzenia. Dziecko nie do końca rozumie znaczenia wszystkich słów, ale słyszy Twój głos i intencje, czuje rytm wypowiadanego tekstu i przekazywanego przez niego emocje. Dzięki temu dziecko rozwija się intelektualnie i społecznie.

W dobie tabletów, komputerów, telefonów i konsol trudno zachęcić dziecko do czytania. Zwłaszcza jeżeli dziecko nie widzi rodzica z książką w ręku. Maluchy uczą się poprzez naśladowanie. Dlatego jeśli nie widza rodzica który czyta, trudno będzie od nich wymagać by same sięgnęły po książki. Co jednocześnie nie przekreśla dzieci, których rodzice w ogóle nie czytają. Książki to pasja, która może się narodzić u dziecka, nawet gdy nikt w rodzinie nigdy nie czytał.

Pomimo akcji Cała Polska Czyta Dzieciom – coraz mniej Polaków czyta swoim dzieciom. Coraz rzadziej tez czytają same dzieci. Czytanie jest wyjściową do dalszych działań, a samo czytanie bywa ciekawym wstępem do zabaw i rysunków. W zabawach postacie ożywają i przeżywają dalsze przygody, które opowiada dziecko.  

Czytanie w wieku 0-3 lat:
– buduje więź emocjonalną, daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa;
– usprawnia koordynację wzrokowo-zmysłową;
– uczy myślenia przyczynowo-skutkowego, kojarzenie faktów i wyciąganie wniosków;
– wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka;
– uspokaja, wzmacnia poczucie przynależności do rodziny;
– dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach;
– przekazuje wzorce osobowe;
– uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych
.

Czytanie w wieku 3-6 lat
– daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie;
– rozwija kompetencje poznawcze;
– pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, a także pokazuje, jak sobie z nimi radzić;
– usprawnia myślenie, pamięć i mowę;
– uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń;
– pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki;
– daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach;
– rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania;
– jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji;
– rozwija kreatywność i wyobraźnię;
– uczy rozwiązywać problemy oraz wyciągać logiczne wnioski;
– jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy w miejsca związane z jej tematem
.

Czytanie w wieku 6-10 lat
– pozwala dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości;
– pozwala rozwijać hobby, zainteresowania i zaspokoić ciekawość;
– ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywania informacji;
– wzbogaca słownictwo;
– rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się i myślenia;
– umacnia więź z rodzicami, dziadkami i opiekunkami;
– rozbudza i kształtuje wrażliwość emocjonalną;
– daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami;
– pokazuje, jak panować nad własnymi emocjami;
– kształtuje osobowość oraz poczucie własnej wartości;
– uczy oceny swoje zachowania z moralnego punktu widzenia;
– pomaga rodzicowi zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka.

Zanim sięgniemy po książkę, musimy zastanowić się czy jest odpowiednia dla wieku naszej pociechy. Zachowanie bohaterów książek, silnie wpływają na dziecko, niektórych będzie wiernie naśladować, a zachowania innych wykorzysta w konkretnych sytuacjach. Pamiętajmy, aby zachowania złe i niegodne, takie jak krzywdzenie słabszych czy kłamanie, nie doprowadzały bohaterów do wygranej i nie przynosiły im korzyści. Wówczas dziecko bardzo szybko uczy się do czego prowadzą złe zachowania.

Pory dnia i ilość czasu przeznaczonego na czytanie to kwestia indywidualna. Wielu rodziców stara się czytać dziecku codziennie, minimum 15 minut. Niech nas nie przeraża czytanie tej samej książki z 15 słowami nawet kilka razy dziennie. Widocznie zainteresowała ona dziecko. Frajdę dziecku sprawia również naśladowanie odgłosów, czytanie z intonacją. Przede wszystkim należy czytać wolno i wyraźnie, aby dziecko nie miało problemu ze zrozumieniem tego co czytamy.

A może wystarczy zostawić dziecku włączonego audiobooka ?
Wiadomo, że w codziennym życiu rodzice mogą być zmęczeni, jednak to nie jest wielka rzecz, by usiąść z dzieckiem na 15 minut i mu poczytać. Jeśli rodzice, nie są wstanie zrobić nawet tego, to może należy zastanowić się, czy wszystko w naszej rodzinie jest zorganizowane tak, jak powinno.
Na szczęście mało jest rodziców, którzy uważają, że audiobook może ich zastąpić. To bardzo ważne, aby sam rodzic czytał dziecku. Mózg dziecka zupełnie inaczej reaguje, gdy dziecko słyszy znany głos na żywo, a inaczej gdy głos lub obraz pochodzi z telewizora, nawet gdy mówi to osoba bliska. Podczas samego czytania, nie chodzi tylko o czytanie, ale i o rozmowę z dzieckiem.

Czytając książkę dziecku zaspakajamy jego potrzeby emocjonalnego. Nie zrobi za nas tego komputer ani telewizor. Podczas czytania jesteśmy blisko, przytulamy dziecko i co najważniejsze poświęcamy mu czas. To właśnie dzięki poczuciu, że dziecko jest ważne i kochane, rozkwita, zaczyna budować wiarę w siebie, życzliwość, empatię i umiejętności społeczne.

Jak nauczyć się odpoczywać skutecznie

Poniżej link do darmowej rejestracji – pomagajmy sobie nawzajem podczas walki z koronawirusem.
https://opiekun-pomocnadlon.pl/panel/register