fbpx 3374857375976349
Zaznacz stronę

Posiadanie doskonale dopracowanego i dobrze napisanego CV jest kluczowym elementem znalezienia odpowiedniej pracy. Wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Nasze pierwsze wrażenie zawsze oparte jest na estetyce, symetrii i obrazach. CV reprezentuje nas, zanim spotkamy się z pracodawcą twarzą w twarz.

Ogólnie przyjętym standardem przesyłania CV jest format PDF. Korzyści są w większości przypadków oczywiste: uniwersalne formatowanie, które nie zmienia się bez względu na to, gdzie oglądasz plik oraz możliwość odczytu przez większość systemów oprogramowania. Jeśli to możliwe własnoręcznie podpis dokument i go zeskanuj. W przypadku doręczenia CV bezpośrednio do biura pamiętaj o tym, aby dokument nie był zgięty, włóż go do ochronnej teczki foliowej. Dobre CV nie powinno być dłuższe niż 2 strony A4 (drukuj je obustronnie).

W obecnych czasach staraj się nie używać staroświeckich edytorów tekstu, które wymagają wielu godzin pracy i często nie są kompatybilne z oprogramowaniem pracodawcy. Kreatory online są idealnym narzędziem do tworzenia przejrzystych, zwięzłych i pięknych CV w formacie PDF. Te rozwiązania, dostępne online lub w formie oprogramowania, służą właśnie do budowania efektywnych wizualnie, świetnie działających i zoptymalizowanych pod kątem treści życiorysów. Korzystając z serwisu lub platformy zaprojektowanej specjalnie do pisania CV, oszczędzisz dużo czasu i unikniesz ukrytych problemów. 

Najbardziej podstawowy układ tekstu CV zależy od treści i może być:

Chronologiczny (oparty na odwróconej chronologii) – CV w takim układzie pokazuje Twoje doświadczenie zawodowe od stanowisk najnowszych po najstarsze. Pokazuje Twoje najbardziej aktualne i najważniejsze stanowisko. Doskonale się sprawdza, gdy możesz pochwalić się ciągłą historią zatrudnienia obejmującą kilka znaczących pozycji, jakie niedawno zajmowałeś.

Funkcjonalny – skupia się przede wszystkim na Twoich miękkich i twardych umiejętnościach. Jeśli brakuje Ci doświadczenia, to właśnie ten układ warto wziąć pod uwagę.

Łączny  (łączący w sobie powyższe formaty) – kładzie równy nacisk na umiejętności i historię zatrudnienia

Lista podstawowych informacji:

  1. adres i podstawowe dane osobowe
  2. podsumowanie umiejętności i celów zawodowych – Jeśli wybrałeś układ chronologiczny, wówczas ta sekcja będzie podstawą Twojego CV. W tym miejscu należy wymienić najistotniejsze stanowiska, ale można je również opisać, podając ważne fakty. Nie musisz uwzględniać pełnej historii zatrudnienia. Dobierz stanowiska, o których wspominasz, pod kątem konkretnej oferty pracy tak, by jak najkorzystniej zaprezentować się przyszłemu pracodawcy. Każda pozycja zawodowa powinna być opisana w następujący sposób:
    1. Nazwa stanowiska, nazwa firmy, miejsce zatrudnienia
    2. Miesiąc i rok rozpoczęcia i zakończenia pracy
    3. Od trzech do sześciu punktów krótko przestawiających rezultaty Twojej pracy i Twoją rolę w firmie
  3. historię zatrudnienia
  4. umiejętności – to lista Twoich cech, wyjątkowych kompetencji oraz możliwości. Starannie wybierz kolejność podawanych informacji oraz przeanalizuj opis stanowiska! Zamieść w swoim życiorysie te, które najlepiej odpowiadają wymaganiom ofert pracy. Opisz swoje doświadczenie zawodowe w 1. osobie liczby pojedynczej. Dzięki temu Twoje CV będzie spersonalizowane.
  5. wykształcenie – ta sekcja również w pierwszej kolejności powinna prezentować najbardziej aktualne i najważniejsze osiągnięcia.

 

 

Sekcje opcjonalne obejmują:

  1. osiągnięcia i najważniejsze kroki w karierze
  2. projekty i inicjatywy społeczne
  3. nagrody, certyfikaty i organizacje
  4. hobby i zainteresowania – w swoim CV opisz zainteresowania, które naprawdę posiadasz i które są Twoją rzeczywistą pasją. Potencjalny pracodawca doceni Twoją pasję i zaangażowanie. Zwłaszcza, jeśli Twoje hobby może stanowić obiekt zainteresowania u Twoich podopiecznych. Rodzina bardzo ceni sobie opiekunów, którzy zarażają ich bliskich pozytywną energią.

Cele zawodowe – warto zadać sobie kilka pytań:

  1. Jakie masz doświadczenie w opiece nad osobami starszymi/dziećmi ?
  2. Jakie masz umiejętności i osiągnięcia, czy masz plany związane ze swoją pracą jako opiekun lub niania ?
  3. Czy chce się rozwijać, poznawać nowe metody ?

Pomyśl o wszystkich swoich doświadczeniach: praca z trudnym dzieckiem; opieka nad przewlekle chorym; przygotowywanie posiłków wg specjalnej diety.

W CV opiekuna musi znaleźć się informacja o kwalifikacjach uprawniających do zawodu np.

  1. kurs opiekuna w żłobku/ w domu spokojnej starości
  2. studia lub specjalizacja związana z wykonywaniem pracy opiekuna/niania
  3. kwalifikacje pielęgniarki, położnej lub ratownika medycznego.

W zawodzie opiekuna/niani referencje to bardzo ważna kwestia. Sposoby gromadzenia referencji:

  1. Jeśli posiadasz profil w serwisach internetowych, możesz zbierać referencje właśnie w tym miejscu. Taka referencja jest najczęściej krótka, więc idealnie nadaje się do wpisania do Twojego CV.
  2. Gromadzenie referencji na piśmie. Rodzina zazwyczaj ma problem z samodzielnym napisaniem takiej opinii. Wynika to z ich braku doświadczenia w pisaniu tego typu dokumentów. Dobrym  rozwiązaniem jest przedstawienie rodzinie przykładów kilku innych referencji. 

 

Pożądane cechy osobowości opiekuna to: otwartość, pogodne usposobienie, cierpliwość, komunikatywność, uczciwość, wysoka kultura osobista. Warto wpleść je w podsumowanie zawodowe, bo każdej rodzinie zależy na tym, aby jest bliski zajmowała się nie tylko kompetentna osoba, ale też sympatyczna.

Nie zapomnij o dołączeniu do CV swojego zdjęcia. Powinno ono spełniać kilka warunków. Po pierwsze,  musi być aktualne. Po drugie – zadbaj o jego jakość. Do zdjęcia ubierz się elegancko, najlepiej zrezygnuj z mocnej biżuterii czy makijażu. Zdjęcie dołącz w górnym rogu CV. Jeśli ubiegasz się o pracę w obcym kraju, musisz jasno i klarownie podać w swoim CV informacje na temat narodowości, wizy i znajomości języków. Nie jest to ważne,  kiedy ubiegasz się o pracę we własnym kraju, ale w przypadku CV międzynarodowego ma to zasadnicze znaczenie. Jeśli jesteś osobą niepalącą, koniecznie dodaj tę informację w CV. W Wielu ofertach jest to warunek niezbędny. W przypadku wielu ogłoszeń o pracę konieczne jest posiadanie książeczki sanepidowskiej lub przynajmniej wyników badań do celów sanitarno-epidemiologicznych. Nie zapomnij wspomnieć o niej w swoim CV. Jeśli jeszcze jej nie posiadasz, koniecznie wykonaj potrzebne badania. W CV wpisujemy tylko prawdziwe i aktualne informacje. Kłamstwo zawsze wyjdzie na jaw i przekreśli twoje szanse na zatrudnienie.

Na koniec nie zapominamy o dopisaniu do CV klauzuli ze zgodą na przetwarzanie naszych danych osobowych na potrzebę rekrutacji. Niektóre firmy proszą o dołączenie do CV własnej formuły klauzuli, sprawdź dokładnie wytyczne z ogłoszenia o pracę. 

Po napisaniu CV poproś kogoś bliskiego o jego sprawdzenie. Wyłapanie błędów interpunkcyjnych czy literówkę we własnym tekście jest trudnym zadaniem, lepiej, aby na dokument spojrzał ktoś inny. Będziesz mieć pewność, że Twoje CV będzie bezbłędne i profesjonalnie napisane. 

List motywacyjny to Twój dodatkowy atut.

Pamiętaj:

  1. Pisz list motywacyjny w 1. osobie liczby pojedynczej. Dzięki temu będzie bardziej spersonalizowany.
  2. Używaj słów kluczowych, które odnoszą się do oferty pracy. Pracodawca będzie czuł, że dobrze pasujesz do stanowiska. 
  3. Stosuj formy grzecznościowe. Pokażesz w ten sposób swoją kulturę osobistą. 
  4. Posługuj się językiem korzyści. Napisz, dlaczego jesteś świetnym opiekunem/nianią i co podopieczni w Tobie polubią. 

 

Teraz nie pozostaje nic innego jak dostarczenie CV wraz z listem motywacyjnym do wybranego pracodawcy. Powodzenia !